MORPHOBLOG

KÉP-regény: A zene meg a tévé

  • 2020-02-28

1994 szeptemberében felhívtak a Kurír marketing brigádjából, hogy ugyan ugorjak már el este az azóta jobb létre szenderült Petőfi Csarnokba, mert egy hirdető szólt, hogy lesz ott valami díjkiosztó, meg Depeche Mode Klub, és le kéne fényképezni valami Paul Kinget, aki a díjakat adja át.
– Hogy kicsoda adja át???
– Valami Paul King. Mond ez neked valamit?
– Mi az, hogy! De még mennyire! Sőt!


photo by morpho

Aki a kilencvenes években volt huszonéves és hallgatott zenét, annak kivétel nélkül mondott valamit a Paul King név. Paul King és Ray Cokes neve összefonódott az MTV Europe aranykorával, a VJ-világ megszületésével és a zenés televíziózás legerősebb támadásával! Az MTV Europe valami teljesen más volt, mint amit addig láttam a zenei tv piacon. Hivatalosan 1987-től indult és tíz éven át működött ezen a néven, de igazándiból a ’90-’95 közötti időszak volt fergeteges. Először azt hittem, hogy ez már Amerika, de aztán kiderült, hogy korántsem. Ez inkább Anglia. Végülis logikus. Az európai meghatározó zenekarok, zenei rádiók és szaklapok mind Angliából jöttek, miért pont ez jött volna máshonnan?

Az egész jelenség teljesen behúzta a nézőt egy olyan világba, ami az MTV Europe nélkül nem létezett. Persze nem volt az egész tévé úgy jó, ahogy volt, de a meghatározó műsorok és a hozzájuk kapcsolódó műsorvezetők nagyon működtek, és nekem jellemzően két meghatározó figurához, Ray Cokes-hoz és Paul Kinghez kötődtek. Ha valaki aktuális slágerlistát vagy alternatív zenét akart hallgatni és olyan videókat nézni, ami tényleg értékes volt és újszerű, az ennek a két fickónak a műsorait nézte. Az ismétlések miatt szerencsére éjszaka is ment Paul King műsora a 120 Minutes -alternativ music show, illetve Ray Cokes védjegye az MTV’s Most Wanted. Nem biztos, hogy ők találták ki, hogy állj oda, aztán told az arcukba, ami eszedbe jut, de hogy ezzel erős hatást gyakoroltak a nézőkre és persze a szakmára, az tuti! A mai műsorvezetők, akik a Z+ Viva+ vonalról jöttek, mind őket nyúlták. Akik meg nem, azok azokat, akik lenyúlták őket. Sőt! Ők voltak a mai youtuberek előfutárai is. Csak akkor még nem mi határoztuk meg, hogy mikor akarjuk megnézni a műsort, hanem a tévé.

Képzelhetitek, mennyire felvillanyozódtam, amikor Paul Kinget kellett fényképeznem, hiszen minden éjjel őt néztem. Ő volt az MTV hőskorának egyik legnépszerűbb műsorvezetője, ráadásul a zene világából érkezett, ő volt ugyanis a King nevezetű zenekar frontembere, brit top 10-es slágerekkel a háta mögött. Közülük a legismertebb a Love and Pride volt, amely egészen a slágerlista második helyéig kúszott fel. Aztán abbahagyta az egész zenekarosdit és némi szólóbénázás után átugrott a tévébe. A helyszínen az derült ki, hogy nem én voltam az egyetlen nézője, mert a Petőfi Csarnok környékén hatalmas őrület volt, alig tudtam bejutni, és ezres nagyságrendben rekedtek a falakon kívül az érdeklődők, amit a Depeche Mode aktuális népszerűsége sem igen magyarázott.

Paul Kinggel Albert Györgyi művelt le egy egész színvonalas beszélgetést a színpadon, és bár az összképet némileg lerontotta a Rózsa Gyuri „Kapcsoltam” című örökbecsűjére hajazó levélhúzó kerék, a beszélgetés alapján nagyon úgy tűnt, hogy Albert Györgyi is nézte éjszakánként Paul Kinget, amint egy műsorelőzetes végén vigyorogva mondta a kamerába: „Keep watching on MTV”.

(morpho)

Vaker

Az email címed nem lesz nyilvános. A csillaggal jelölt mezők kitöltése kötelező